Ishrana

Naučnici rekli svoje: Jaja na listi namirnica koje znatno smanjuju rizik od Alchajmerove bolesti

Redovno konzumiranje jaja može značajno da smanji rizik od razvoja Alchajmerove bolesti kod osoba starijih od 65 godina, pokazalo je novo, obimno istraživanje sprovedeno na više od 40.000 učesnika.

kuvano jaje
FOTO: FREEPIK

Jaja mogu da smanje rizik od Alchajmerove bolesti za 17 do 27 odsto kod starijih osoba, a najveće smanjenje se javlja kod ljudi koji ih jedu pet ili više puta nedjeljno.

Naučnici ističu da ključni hranljivi sastojci iz žumanca igraju presudnu ulogu u zaštiti pamćenja i usporavanju propadanja kognitivnih funkcija. S tim u vezi, pored toga što jaja pružaju pristupačan izvor visokokvalitetnih proteina, ona čuvaju zdravlje mozga.

Alchajmerova bolest je najčešći oblik demencije. Za sada ne postoji lijek, a lijekovi koji su trenutno dostupni samo umjereno usporavaju njegovo napredovanje. To je dio razloga zašto istraživači obraćaju pažnju na jedan od rijetkih faktora rizika povodom kojih zaista možete učiniti – ishranu.

Sve veći broj dokaza ukazuje da specifične namirnice i hranljive materije mogu pomoći u održavanju zdravlja mozga sa starenjem. Na listi su lisnato zelenilo, bobičasto voće, masna riba i maslinovo ulje a i jaja se sad mogu dodati na tu listu.

Puna su hranljivih materija koje podržavaju mozak – uključujući holin, omega-3 masnu kiselinu DHA, karotenoide lutein i zeaksantin i vitamin B12 – ali su takođe kontroverzna zbog sadržaja holesterola.

Decenijsko istraživanje potvrdilo moć žumanca

Studija, čiji su rezultati objavljeni u naučnoj bazi ScienceDirect, obuhvatila je oko 40.000 ljudi starijih od 65 godina. Tokom više od 15 godina, istraživači sa Zdravstvenog centra Univerziteta Loma Linda detaljno su pratili prehrambene navike učesnika i njihove medicinske podatke, uključujući i dijagnoze Alchajmerove bolesti koje su zvanično potvrdili ljekari.

Koliko jaja nedjeljno je potrebno za zaštitu mozga

Naučni tim pod vođstvom dr Džoana Sabatea, otkrio je jasnu i direktnu vezu između učestalosti konzumiranja ove namirnice i smanjenja rizika od demencije:

Osobe koje su jele pet ili više jaja nedeljno imale su za čak 27 odsto manji rizik od oboljevanja u poređenju sa onima koji ih uopšte nisu konzumirali.

Konzumiranje dva do četiri jaja nedjeljno povezano je sa smanjenjem rizika od 20 odsto.

Čak i povremeno konzumiranje jaja – jedan do tri puta mjesečno, smanjivalo je rizik za 17 odsto.

Ove zdravstvene koristi su zabilježene bez obzira na način pripreme – bilo da su jaja bila kuvana, spremljena kao omlet ili korišćena kao sastojak u pripremi jela i peciva.

Istraživači su kontinuirano pratili unos jaja i otkrili i da ljudi koji nisu jeli jaja imali su 22 odsto veći rizik od Alchajmerove bolesti u odnosu na one koji su jeli oko 10 grama dnevno, što je otprilike ekvivalentno jednom jajetu nedjeljno.

Drugim riječima, čak i skromna količina jaja izgleda pravi razliku – ne moraju da se jedu svaki dan da bi se vidio rezultat, prenosi Blic.

Hranljive materije u jajima koje koriste mozgu

Istraživači ukazuju na nekoliko hranljivih materija u jajima koje mogu objasniti korist, uključujući:

holin – gradivni blok neurotransmitera acetilholina povezanog sa pamćenjem,

karotenoide lutein i zeaksantin – koji se akumuliraju u moždanom tkivu i povezani su sa boljim kognitivnim performansama,

DHA omega-3 masne kiseline,

vitamin B12.

Pročitajte još

Jaja nisu čarobni štapić, ključ je u balansu

Stručnjaci upozoravaju javnost da jaja nisu magični lijek koji djeluje sam za sebe, već moraju biti sastavni dio uravnotežene ishrane.

Dr Džisu O, epidemiološkinja i glavna autorka ove studije, naglašava da su koristi od konzumiranja jaja najveće kada su praćene opšte zdravim stilom života i drugim dobrim zdravstvenim navikama.

Stručnjaci savjetuju: Kada započeti redovne mamografije

RECEPT ZA BAKIN KOLAČ Tajna je u jednom sastojku koji mnoge domaćice zaboravljaju